Så här gör man oljerengöring!

Min fina vän Sofie undrade hur "oil cle!nsing method" går till så jag tänkte ta det lite snabbt här. Jag är verkligen inget proffs men så här har jag gjort: Man tar en vegetabilisk, helst ekologisk olja. Jag tog raps. I den "riktiga" metoden ska man även ha ricinolja (finns att köpa på apoteket). Detta eftersom ricinolja inte absorberas av huden så lätt och därför drar ut smuts. Nu har jag inte hunnit testa det eftersom jag är en så himla otålig själ och vill göra allt på en gång. Men om man har ricinolja ska man blanda så här: Fet hy: 30% ricinolja och 70% annan veg. olja (solros, raps, oliv, mandel), Normal hy: 20% ricinolja och 80% veg. olja, Torr hy: 10% ricinolja och 90% veg. olja.

Sen gör man så här: Ta en rejäl skvätt olja och massera in i ansiktet länge, typ en kvart. Det säjs att det kan börja kännas lite grusigt och då ska det vara orenheter som kommit upp till ytan. Har inte hänt mej men det låter ju rätt härligt.
När du känner dej klar tar du en handuk och blöter den i hett vatten, kramar ur och lägger över ansiktet (inte så het att du bränner dej). När handuken kallnat torkar du bort överflödig olja och gör om handduksprocessen en gång till. Sen ska man skölja ansiktet med iskallt vatten för att sluta porerna. Därefter kan man smörja in sej med lite mer olja, sin vanliga hudkräm eller som i mitt fall mitt egengjorda bodybutter med kokosfett. Trodde inte att det skulle funka till ansiktet men det gjorde det!


Det här är helt klart det bästa jag prövat för min hy. Den blev helt strålande och fin. Tydligen kan det hända att man får finnutbrott precis när man börjat med metoden eftersom smutsen kommer upp men det har peppar, peppar inte hänt mej än. Man ska heller inte göra detta varje dag eftersom det är en djuprengöring och det kan bli irritation då.


Oil cleansing method bygger på att fett löser fett och ska vara bra för både akne, eksem och torr hud.


Ni ska få mitt recept på bodybutter också. Inte vetenskapligt testat ska jag väl säja..förutom på mej då :-)


Bodybutter:
ca 200 g kokosfett (går bra med det silvriga paketet från affären)
En skvätt rapsolja ca 0,5 dl
Några droppar eterisk olja (vilken doft man vill)
Gör så här:
Smält kokosfettet tillsammans med oljan på svag värme (det smälter snabbt). Droppa i några droppar av valfri eterisk olja. Häll över i en annan bunke och ställ in i kylskåpet för att kallna. När vätskan blivit vitaktig, grummlig och hårdnat i kanterna tar du ut det och kör järnet med elvisp tills det blivit en kritvit och toppig smet. Som smörkräm typ. Klart för att tappas upp på burk!
Jag förvarar min i kylskåp eftersom den inte innehåller några konserveringsmedel, då blir det lite hårt men smälter snabbt på huden. (Och är gryyyymt bra!)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för att du översatte och skrev :)) Ska prova detta men misstänker starkt att jag kommer att få utrbrott ! Men det får man väl ta :) tack igen snälla du!

2011-08-29 @ 00:24:29
Postat av: Sofie

...och så skulle man skriva sitt namn också ja..

2011-08-29 @ 00:25:13
Postat av: Charlotta

Sofie: Det var bara kul. Försöker "frälsa" alla med detta nu..haha. Häromkvällen gned jag in en skeptisk Daniel med olja i ansiktet. Det är inte säkert att det blir något utbrott. Tror grejen är att inte göra för ofta och ta bort oljan ordentligt sen :)

2011-08-29 @ 15:09:36
Postat av: Sara

Jag har tänkt börja köra på oljemetoden jag också (har redan varit där och testat lite) men jag bara undrar vad du rengör med de dagar då du inte använder oljan? Jag har smink varje dag (mineralsmink, men ändå) och måste ju ta bort det på kvällarna. Nu använder jag cleansing foam från 100% pure+ansiktsvatten. Men min hud verkar inte ens tåla de produkterna (sjukt känslig). Så min fråga är alltså, vad använder du att rengöra med de dagarna du inte använder olja? Och hur ofta använder du olja? :)

2011-10-12 @ 10:13:26
Postat av: Charlotta

Sara: Jag gör en sån där djuprengöring med oljan ungefär en gång i veckan men sedan använder jag oljan som vanlig rengöring de andra dagarna också. Då gnuggar jag bara in oljan lite snabbt och torkar av med en ljummen tvättlapp. Sen använder jag äppelcidervinäger utspätt med vatten som ansiktsvatten. Själva djuprengöringen ska man inte göra för ofta då den är rätt kraftfull. Jag är ju inte alls något proffs på det här utan ganska mycket nybörjare. Ett tips är att kolla lady dahmers no poo-kategori här: http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/category/naturligt.html eller nopoo.se. Där finns en hel del bra tips:) Lycka till!

2011-10-13 @ 00:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0