Sånt man äter!

Jag har valt att äta enligt ganska omdisskuterade LCHF. Inte så mycket för att gå ned i vikt, jo det också, men mest för att jag mår så mycket bättre, för mina känsliga tänders skull (karies älskar kolhydrater) och för att jag märker att psyket blir mycket stadigare, antagligen på grund av att blodsockret inte åker berg och dalbana. Tänker dock aldrig bli någon LCHF-predikant och inte superstrikt för den delen heller. Men jag vill äta så här mestadels.

Stor argument mot LCHF är att köttkonsumtionen skulle öka och därmed också miljöpåverkan. Nu är jag inte alls med och bidrar med det i så fall eftersom jag är lakto-ovo-vegetarian. Men jag tror inte de flesta köttätande lchf:are äter mer kött heller. Man byter istället ut kolhydraterna mot sallad och fett.

Nog om det! Det här inlägget går egentligen ut på att jag ville dela med mej av en svingod paj som jag gjorde idag: Veggo ost o "skink"-paj. Bra för de som är glutenkänsliga också!

Pajdeg:
1dl pofiber (finns i glutenfria hyllan i de flesta mataffärer)
1 halv msk pyssalium eller fiberhusk (finns på samma ställe)
1nypa salt
1ägg
1 halv dl grädde
75 gram smör

Blanda o tryck ut i pajform. Förgrädda i ca10 min på 200 grader.

Fyllning:
1 dl creme fraishe
1,5 dl grädde
1,5 dl fejkon
2dl riven ost
3 ägg
salt och peppar

Blanda och häll i skalet. Grädda i 175 grader i ca 20 min eller tills pajen stannat. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0