För jag kan inte säja hejdå än..

Alla helgons och jag är hemma hos mamma. Imorgon ska jag cykla upp till pappas grav och pynta den med ett hjärta i mossa och en lykta. Och det känns så konstigt, surrealistikt att han som är min pappa har en grav. För min pappa ska ju vara här hemma på gården och pyssla, fixa, bära. Ibland kan jag tycka att jag ser honom i ögonvrån när jag tittar ut. I den turkosgröna arbetströjan med hål på armbågarna. Den som luktade så mycket pappa: Skog, aftershave och lite arbetssvett. För han var ju här alldeles nyss. Alldeles nyss var han här. Med sina skrovliga händer,lite stubbiga haka, med sina underfundiga kommentarer och sitt pojkaktiga sätt. Och nu är han inte det längre. Och jag kan inte släppa taget. Den riktiga, förtvivlade gråten har inte fått komma än för jag har inte accepterat att han är borta.

När jag och Daniel var ute och åt förra helgen berättade jag någon anekdot om pappa. Då snördes hjärtat ihop, då sved det och stockade sej i halsen och jag kände att jag mest ville åka hem, skrika och gråta: Kom tillbaka!! Jag måste ha dej här! För ingen kan säja att jag är fantastisk som du. Ingen kan få mej så irriterad som du. Och varför, varför är du inte här? Men det kunde jag inte för jag satt på en full restaurang. Men Daniel strök min hand och förstod.


Nu sitter jag i vardagsrummet där jag växt upp och önskar att han ska komma runt hörnet med en te-kopp och en smörgås balanserande ovanpå. Men det gör han inte. För han är inte här längre och jag kan inte säja hejdå än.

Kommentarer
Postat av: fifi

Det är så svårt att föreställa sig att ens föräldrar inte skulle finnas längre, de har ju alltid funnits där. Hoppas det blir en fin stund vid graven!



kram

2011-11-05 @ 08:09:39
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Fifi: Jo, det är precis så konstigt som man tänker att det ska vara. Om inte konstigare. För det är som du säjer: Han har ju alltid funnits. Tack för fina ord fina Fifi <3

2011-11-05 @ 22:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0