Tänkvärt om konsumtion

Underbara Clara skriver ett jättebra inlägg om att downshifta, om hur människor drar på sej onödiga kostnader just för att samhället och omgivningen kräver (eller vi tror de gör det) det av oss. Man SKA ha ny bil, man SKA ha nyrenoverat och massa nya, dyra prylar. För att man...eh ... ska.. Annars är det liksom något konstigt. Annars syns det inte att man är framgångsrik.

Det är så mycket prylar i samhället, så mycket saker man borde ha och så många olyckliga människor med massor av lån. Det är nästan mer status att ha ett nyrenoverat badrum än att leva lyckligt. Då menar jag så klart inte att det är fel att renovera badrummet men hoppas ni fattar min poäng. Att ytan nästan har blivit viktigare än det inre, att vi värderas utifrån vad vi HAR istället för vad vi ÄR.

Kommentarer
Postat av: Jennilie

Sv: Vad kul att höra att du tycker som jag. Och ärligt talat skulle jag inte bry mig om alla i hela Sverige hade Converse, som jag skrev är det bara inget som passar mig eller som jag skulle lägga pengar på :) Min brorsa har ju Converse och det struntar jag i, det är ju inte jag som betalat dem så ;) Haha

2012-04-17 @ 19:58:00
URL: http://dayswithjen.blogg.se/
Postat av: Charlotta

Jennilie: Haha, men i stort tänker jag som du.

2012-04-17 @ 21:06:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0